м. Київ, вул. Попудренка, 52, тел./факс +38 044 296-71-71, +38 044 292-20-27
ІНСТИТУТ ПЕРЕДОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

до Вашої уваги представлено
інтернет-версії електронних
навчальних атласів,
підручників від провідних
авторів, контурних карт,
стінних карт, методичні
розробки уроків,
рекомендації та багато
іншої корисної інформації.

 

       

 

 

 

Курсы наличного обмена на сегодня

 

 

С. Хворостенко

керівник Міжрегіонального науково-методичного центру
з впровадження освітніх інноваційних технологій,
вчитель географії с. з. ш. № 70 м. Києва

Інформатизація навчального процесу - міф чи реальність?


       В останні роки у педагогічній пресі неодноразово піднімалось питання інформатизації навчального процесу. Це насправді актуально, адже доступ до сучасних інформаційних технологій покращує якість навчання, спрощує роботу як учня, так і вчителя, робить навчальний процес цікавішим. Ілюстрацією до вищезгаданого може бути досвід школи № 12 міста Біла Церква, навчальні кабінети якої оснащені комп'ютерами ще у 2004 року. Широке та комплексне використання сучасних методів навчання у навчально-виховному процесі та позаурочній діяльності за три роки збільшило середній по школі показник рівня навчальних досягнень з 42% до 76%. За результативністю участі учнів школи у географічних олімпіадах школа вийшла на третє місце у місті.

       Комбінування різноманітних джерел інформації, що стало можливим за умови використання комп'ютера на уроках, дає змогу задіяти кілька систем запам'ятовування інформації учнями, до яких додається емоційна сфера сприйняття вивченого матеріалу. Таким чином, це дає можливість значно інтенсифікувати процес навчання, покращити його результативність.

      На жаль, таких прикладів ще не багато. Коли мова йде про інформатизацію навчання, дуже часто все зводиться лише комп'ютеризації освіти - механічного нагромадження комп'ютерів, які не комплектуються навчальними програмами.

       До того ж, окрім вчителя інформатики доступ до ПК вчителів-предметників обмежений, що дуже часто стає причиною низького рівня володіння комп'ютером. Втім, у значної частини педагогів столиці та обласних центрів, що не вміють працювати з комп'ютером, у родині є цей пристрій. Також ускладнює інформатизацію навчання відсутність комп'ютерів у предметних кабінетах. А низький рівень комп'ютерної грамотності, особливості навчального розкладу та велика кількість учнів у класі заважає вчителям-предметникам використовувати для своїх потреб кабінети інформатики.

       Показовим може бути приклад однієї надсучасної школи, на півдні держави. Усі її предметні кабінети обладнано мультимедійними комплексами, але з певних предметів вони не використовуються, бо вчителі не вміють працювати з комп'ютером. До того ж, відчувається брак програмного забезпечення з окремих предметів.

       Отже, навіть якщо в кабінеті встановлено комп'ютер, у вчителя з'являеться інший головний біль - де взяти фахові програми та інформацію. Зараз забезпечення освітян якісними електронними посібниками, які давали б можливість ефективно використовувати комп'ютерне обладнання, були б зрозумілі у використанні як учням, так і вчителям, відповідали б діючій навчальній програмі та віковим особливостям учнів, практично відсутнє. Встановлення необладнаного спеціальним програмним забезпеченням навіть найсучаснішого комп'ютера у предметному кабінеті ще не вирішує проблему інформатизації. Вчитель повинен використовувати вже готові програми, розробляти методики їх застосування, комбінувати різни види ППЗ, а не виготовляти їх самостійно, витрачаючи власний час та зусилля для пошуків новинок.

       Значна частина програмних педагогічних засобів, присутніх на ринку України, мають обмеження у використанні у навчальному процесі. Головні причини - неузгодженість з діючою навчальною програмою, що особливо характерно для програм російського виробництва, відсутність грифів МОН України, неврахування вікових особливостей сприйняття інформації, і загальна низька якість матеріалу.

       В України, нажаль, процес створення педагогічних програмних засобів практично не відбувається. Єдиний виробник якісних ППЗ з історії та географії у державі - Інститут передових технологій, має більше визнання за межами держави. Про це свідчать нагороди саме за створення електронних навчальних атласів Міжнародної торгової картографічної асоціації, якими володіє підприємство.

       У порівнянні з ППЗ трьохрічної давності, коли здійснювались останні закупівлі ППЗ Міністерством освіти і науки України, Інститут передових технологій пішов далеко вперед. Останні розробки CD-атласів Інституту за своїми технічними можливостями - це засіб інтерактивного спілкування між учителем та учнями.

Зацікавленість вчителів у нових електронних продуктах підтверджується на численних зустрічах, презентаціях, семінарах та конференціях. Тому дивною виглядає пасивність чиновників МОН України щодо закупівлі нових ППЗ.

      До речі, у сусідній Росії Національний центр підготовки педагогічних кадрів розробив більш ніж 40 видів електронних посібників з різних предметів від історії до БЖД.

      Інтернет, з яким у певний період пов'язували впровадження інформатизації у школу, не виправдав сподівань: критичний до якості та швидкості з'єднання, містить надзвичайно багато непотрібної інформації, а якісного, в першу чергу, картографічного матеріалу, якого б можна було використати у навчальному процесі він містить небагато. 

      Інформатизація шкільної освіти, що включає розробку та впровадження сучасних програмних продуктів, навчання вчителів комп'ютерної повинно стати державним пріоритетом. Необхідні нові методичні розробки сучасних уроків з використанням ППЗ, переорієнтація до використання електронної наочності. Механічне нагромадження комп'ютерів в школах зі встановленою, в кращому випадку, операційною системою, проблему не вирішує. Вона вже потребує швидкого та комплексного реагування, бо у гіршому випадку за кілька років наздоганяти світовий науково-технічний прогрес у освітній галузі буде вже запізно...

      Вчитель залишається з проблемою комплектації навчального кабінету сам на сам. Згідно з базовим переліком засобів навчання у кожному предметному кабінеті повинна бути певна кількість карт, таблиць, ілюстрацій, колекцій та інших навчальних засобів. Але більшість їх застарілі, або створені без урахування  діючої програми.

      Об'єктивно, єдина на сьогодення компенсувати нестачу наочних ресурсів - це використання на уроках електронних атласів Інституту передових технологій, що містять не лише необхідну картографічну інформацію, але й тексти, ілюстрації, фотографії, тестові запитання.

       Втім, на заваді цьому стоїть погана поінформованість щодо нових розробок у інформатизації освіти. А виробникам часом дуже важко донести інформацію про нові розробки вчителеві. Не сприяє в цьому заангажованість деяких фахових видань та пасивність певної частити педпрацівників. Тому і працюють наші вчителі історії та географії з навчальними атласами, що лише на обкладинці відповідають програмі для 12-ті річній школи, використовують на уроках атласи з історії України, що не мають відповідних рекомендацій Міністерства освіти та науки. Перелік можна складати дуже довгий...

      Ця проблема потребує швидкого та комплексного рішення. В іншому разі дистанція між школою та реальним життям буде лише збільшуватись, а знання та вміння, що отримають учні під час навчання, будуть застарілими та непотрібними у дорослому житті.

Щорічний міський новорічний ярмарок
в ТЦ «Даринок»

Детальніше

 

 

 

© 1998-2017. Всі права захищені.
ПрАТ «Інститут передових технологій»
Україна, 02660, Київ, вул. Попудренка,52
/+38 044/ 292-20-27, 296-71-71, 568-53-32
mailto: iat@maps.kiev.ua
MyCounter - счётчик и статистика